Skontakuj się z nami

503 709 501 Prześlij brief

31.08.2022

Jak sprzedawać na Amazon?

Amazon
Czas na przeczytanie

Przeczytasz w 7 minut

Posłuchaj

Posłuchaj

Sprzedawcy internetowi w Polsce mogą sprzedawać i reklamować produkty na Amazon od marca 2021 r. Rozpocząć przygodę z platformą możesz już od 4 zł prowizji pobieranej za każdy sprzedany przedmiot. Jednak za pośrednictwem Amazon Twój sklep może dotrzeć nie tylko do polskich klientów, lecz także do setek milionów aktywnych konsumentów za granicą.

Jeszcze przed oficjalnym uruchomieniem polskiej wersji strony internetowej przez Amazon, polskie firmy w 2020 r. za pośrednictwem platformy sprzedały 15 mln produktów. Jednocześnie wciąż wielu sprzedawców dysponuje jedynie podstawową wiedzą o możliwościach reklamy, promocji i sprzedaży oferowanych przez amerykański serwis. Tymczasem warto rozpocząć przygodę z Amazon już teraz, gdy zdecydowana większość sklepów nadal korzysta przede wszystkim z Allegro.

Z tego artykułu dowiesz się:

PunktJak rozpocząć reklamowanie produktów na Amazon? PunktJak reklamować produkty za pomocą usługi Amazon Sponsored Products? PunktDlaczego warto zarejestrować markę w Amazon Brand Registry? PunktDlaczego warto zarejestrować markę w Amazon Brand Registry?

Jak rozpocząć reklamowanie produktów na Amazon?

 

Aby móc reklamować produkty na Amazon, musisz mieć konto w serwisie Sellar Central (Centrali Sprzedawcy) i się do niego zalogować. Jeśli go jeszcze nie masz, powinieneś skorzystać z opcji „zarejestruj się teraz”. Po zalogowaniu się kliknij w kartę „Advertising” (reklama) i postępuj zgodnie z wyświetlanymi na ekranie poleceniami. Na tym etapie Amazon oferuje trzy podstawowe usługi:

Dokładne ich działanie szczegółowo opisujemy w dalszej części artykułu, a na razie skupmy się na etapie uruchomienia kampanii reklamowej. Aby to zrobić w usłudze Sponsored Products, musisz wybrać produkty, które chcesz reklamować, zdecydować się na automatyczne lub ręczne sterowanie kampanią, oraz określić jaką kwotę chcesz zapłacić za kliknięcie w reklamę.

Z kolei, w usłudze Sponsored Brands musisz wybrać przynajmniej trzy produkty, które chcesz reklamować, dodać logo marki i niestandardowy nagłówek (czyli atrakcyjny komunikat słowny skierowany do określonej grupy klientów, którą chcesz zainteresować zakupem swojego produktu), wybrać słowa kluczowe do kierowania na Twoje reklamy, oraz określić jaką kwotę chcesz wydać na kampanię.

Najprostsza i intuicyjna w obsłudze wydaje się usługa Stores. Jeśli jesteś właścicielem marki i chcesz stworzyć od podstaw stronę internetową swojego sklepu na Amazon, wybierz kartę „Stores” i postępuj zgodnie z wyświetlanymi na ekranie instrukcjami. Do utworzenia witryny możesz skorzystać z gotowych szablonów i dynamicznych widżetów.

Jak sprzedawać w sieci?

Jak reklamować produkty za pomocą usługi Amazon Sponsored Products?

 

Amazon Sponsored Products to podstawowa usługa reklamowa oferowana przez tę platformę. Działa podobnie, jak Allegro Ads lub Google Ads. Polega na tym, że sprzedawca licytuje za określoną kwotę słowo kluczowe, na które chce, aby wyświetliła się jego reklama. Oznacza to, że produkt z najwyższą stawką pojawi się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Z kolei, druga najwyżej wylicytowana oferta wyświetli się na drugiej pozycji itd.

Jeśli wygrasz aukcję, reklama z grafiką Twojego produktu wyświetli się w wynikach wyszukiwania przed wynikami organicznymi (czyli wyżej niż artykuły oferowane przez innych sprzedawców, którzy ich nie reklamują). Płacisz tylko, gdy klient w nią kliknie (rozliczenie typu CPC). Jest to najprostsza forma kampanii reklamowej na Amazon.

Jednak aby była efektywna, wymaga intensywnego zaangażowania ze strony sprzedawcy w celu optymalnego wykorzystania środków przeznaczonych na reklamę. Niestety, szczególnie duży problem ze skutecznym zaplanowaniem kampanii mogą mieć początkujący użytkownicy platformy Amazon. W efekcie bardzo szybko mogą wyczerpać budżet na reklamę, jednocześnie nie zwiększając sprzedaży produktów. Aby uniknąć takiej sytuacji, zwłaszcza na początku działalności na Amazon, warto skorzystać z usług certyfikowanej agencji.

Dlaczego warto zarejestrować markę w Amazon Brand Registry?

 

Podstawowa usługa Sponsored Products jest dostępna dla wszystkich sprzedawców na platformie. Jednak, aby móc korzystać z bardziej rozwiniętych narzędzi reklamowych, jak Sponsored Brands i Stores, musisz zarejestrować markę w programie Amazon Brand Registry (Rejestr Marek Amazon). Niestety, wymaga to zarejestrowania znaku towarowego w polskim, europejskim lub światowym urzędzie patentowym, co może zająć nawet kilka miesięcy.

Jeśli więc masz rozwinięty sklep internetowy z własną witryną i sprzedajesz produkty na Allegro, a jednocześnie chciałbyś zacząć profesjonalnie sprzedawać produkty na Amazon, warto pomyśleć o zarejestrowaniu znaku towarowego znacznie wcześniej.

Jak zarejestrować markę w Amazon Brand Registry?

 

Znak towarowy własnej marki możesz zarejestrować w polskim Urzędzie Patentowym, europejskim (European Union Intellectual Property Office), bądź światowym (World Intellectual Property Organization). Wielu sprzedawców, którzy mają doświadczenie w sprzedaży produktów na Amazon, poleca zrobić to za pośrednictwem EUIPO. Europejski Urząd Patentowy jest organem Unii Europejskiej, który reguluje i zarządza prawami do własności intelektualnej na terytorium całej Wspólnoty.

Uwaga! Zgodnie z wymaganiami Amazon znak towarowy musi mieć formę graficzną lub słowno-graficzną. Ponadto musi być zarejestrowany na terytorium Unii Europejskiej, a nie jedynie w Polsce, jak ma to miejsce np. w przypadku lokalnego programu Strefy Marek Allegro. 

Jeśli masz zastrzeżony znak towarowy w urzędzie patentowym, najpierw musisz zarejestrować markę na Amazon. Następnie należy dokończyć proces rejestracji w serwisie Amazon Brand Registry.

Jeśli jako właściciel znaku towarowego zarejestrujesz markę w programie Amazon Brand Registry, będziesz mógł również dodać swoich przedstawicieli. Twoi dystrybutorzy muszą mieć własne konto w programie. Możesz je utworzyć w serwisie Vendor Central (Centrum Dostawców, jeśli sprzedajesz produkty do Amazon, a platforma później zajmuje się ich dystrybucją – jest to możliwe po dołączeniu do programu Amazon FBA, co opisujemy w dalszej części artykułu)), lub Seller Central (gdy sprzedajesz swoje produkty bezpośrednio do klientów za pośrednictwem marketplace’u, czyli platformy Amazon) na stronie brandservices.amazon.com. W razie jakichkolwiek problemów możesz skontaktować się z działem obsługi Amazon Brand Registry.

Jak reklamować produkty za pomocą usługi Amazon Sponsored Brands?

W przeciwieństwie do Sponsored Products, usługa Sponsored Brands jest dostępna tylko dla marek zarejestrowanych w programie Amazon Brand Registry. Polega na tym, że sprzedawca licytuje za określoną kwotę słowo kluczowe, na które chce, aby klientowi wyświetliła się jego reklama. Płacisz jedynie, gdy użytkownik platformy w nią kliknie (rozliczenie CPC).


Jednocześnie Sponsored Brands to znacznie bardziej zaawansowane narzędzie reklamowe w porównaniu do Sponsored Products. Są to banery reklamowe, w których sprzedawca może umieścić tekstowy nagłówek, logo marki i linki do produktów, które możesz dopasować do własnych celów. Np. klient może zostać przekierowany do ustalonej przez Ciebie listy produktów lub strony sklepu na Amazon w zależności od miejsca, w które dokładnie kliknął.

Jak reklamować produkty na Amazon za pomocą usługi Stores?

Jeśli zarejestrujesz markę w programie Amazon Brand Registry, możesz również korzystać z usługi Stores. Umożliwia stworzenie Storefront (witryny sklepowej), czyli strony internetowej Twojego sklepu na Amazon z unikalnym adresem (np. https://amazon.com/moja-marka). Jest to bardzo intuicyjne narzędzie, w którym masz m.in. dostęp do wielu gotowych szablonów grafik i layoutów. Za ich pomocą możesz tworzyć np. spersonalizowane karty produktowe (wizytówki z opisem i zdjęciami produktu dopasowane do grupy klientów, którą chcesz zainteresować zakupem).


Dzięki Amazon Storefront umożliwiasz klientom oglądanie Twoich produktów na profesjonalnej stronie internetowej, z daleka od ogólnych wyników wyszukiwania lub strony głównej platformy. Masz również możliwość rozwijania historii marki. Zyskujesz również dostęp do Amazon Brand Analytics (Analiza Marki Amazon, czyli zaawansowane go narzędzia pozwalającego analizować statystyki odwiedzin witryny), czy A+ content (Treści Premium, czyli narzędzia służącego do tworzenia rozbudowanych opisów produktów, którego zasady działania opisujemy w dalszej części artykułu).


Podsumowując, wszyscy sprzedawcy mogą reklamować produkty na Amazon za pomocą podstawowej usługi Sponsored Products, która działa podobnie jak Allegro Ads czy Google Ads. Natomiast przedsiębiorcy, którzy mają zarejestrowany znak towarowy i markę w programie Amazon Brand Registry, mogą korzystać z o wiele bardziej zaawansowanych narzędzi, jak Sponsored Brands i Stores. Jednak to nie jedyne możliwości zwiększenia sprzedaży i promocji Twoich produktów na Amazon.

Jak rozbudować opisy produktów za pomocą A+ Content?

A+ Content to funkcja dostępna w Seller Central Amazon. Mogą z niej korzystać tylko sprzedawcy zarejestrowani w programie Amozon Brand Registry. Pozwala rozbudowywać i zwiększać wizualną atrakcyjność opisów produktów za pomocą bazy wysokiej jakości zdjęć lub niestandardowych form umieszczeń tekstu, do których nie mają dostępu użytkownicy usługi Sponsored Products. Na stronie produktu w usłudze A+ Content możesz m.in. dodać:

  • Atrakcyjne wizualnie zdjęcia produktów. Do dyspozycji masz siedem modułów z fotografiami w jakości HD
  • Wysokiej jakości filmy wideo o rozdzielczości 720p i długości do trzech minut.
  • Rozbudowaną listę FAQ, która pomoże klientom szybko rozwiać wątpliwości przy zakupie produktów.
  • Możliwość integracji stron produktowych z głosowym systemem Alexa.

Dzięki usłudze A+ Content możesz również zmniejszyć o 5,6 proc. współczynnik odrzuceń, czyli procentową wartość, która pokazuje jaki procent wizyt użytkowników na stronie kończy się ich wyjściem z witryny. Pamiętaj, że często klienci porównując podobne produkty na Amazon, biorą pod uwagę nie tylko ich funkcję i cenę, lecz także atrakcyjny wygląd. W związku z tym przygotowanie wysokiej jakości wizualnych ofert produktów może Ci skutecznie pomóc zwiększyć sprzedaż.

Jak zwiększyć sprzedaż produktów za pomocą Amazon Sponsored Brands Video Ads?

Sponsored Brands Video Ads (Reklamy Wideo Sponsorowanych Marek), to kolejna funkcja dostępna tylko dla sprzedawców zarejestrowanych w programie Amazon Brand Registry. Została wprowadzona na początku 2020 r. i może znacznie pomóc w wyróżnieniu swoich produktów na tle konkurencji. Polega na tym, że reklama wideo wyświetla się w połowie wyników wyszukiwania Amazona. W porównaniu do innych form reklam zajmuje dużą część strony i przyciągają większą uwagę klientów.
Podobnie, jak w usłudze Sponsored Products lub Sponsored Brands, sprzedawca również licytuje za określoną kwotę wybrane słowa kluczowe. Tak, aby reklamowany produkt w formie wideo wyświetlał się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Jest rozliczana w modelu CPC, czyli płacisz tylko po kliknięciu przez klienta w reklamę.
Amazon zaleca, aby filmy reklamowe nie były dłuższe niż 30 sekund. Jednocześnie samodzielne kręcenie spotów wideo wiąże się z koniecznością zwiększenia budżetu reklamowego w porównaniu do innych form reklamy oferowanymi przez platformę.

Jak zwiększyć sprzedaż produktów na Amazon dzięki Buy Box?

Kolejną zaletą rejestracji w programie Amazon Brand Registry, może być szybsze otrzymanie dostępu do Buy Boxa, czyli miejsca na karcie produktu, w którym klient widzi najkorzystniejszą ofertę, gdzie może dodać wybrany towar do koszyka lub od razu dokonać zakupu. Dzięki tej funkcji możesz znacznie zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania i uzyskać wzrost sprzedaży produktów na Amazon.


Jednak Amazon informuje, że sama rejestracja w programie Brand Registry jeszcze nie gwarantuje otrzymania szybszego dostępu do Buy Boxa. Aby zwiększyć swoje szanse na uzyskanie pierwszej pozycji, nie wystarczy tylko oferować atrakcyjne ceny produktów. Oprócz tego platforma bierze pod uwagę m.in. koszty wysyłki, czas dostawy, oceny produktu, formę dystrybucji, czy członkostwo sprzedawcy w programie Fulfillment by Amazon (FBA – Realizacja Przez Amazon), którego zasady działania szczegółowo wyjaśniamy poniżej.

Jak zwiększyć sprzedaż produktów na Amazon za pomocą programu FBA?

Po dołączeniu do programu Amazon FBA możesz sprzedawać produkty nie tylko w Polsce, lecz także w innych wybranych krajach Europy. Dzięki temu można zwiększyć sprzedaż nawet o 30 proc. Oferowane przez Ciebie produkty będą przechowywane, pakowane i wysyłane do klientów za pośrednictwem centrów logistycznych Amazon. Tylko w Polsce znajduje się ich dziesięć. Oczywiście, opłaty pobierane przez platformę są wyższe niż w przypadku standardowych prowizji. Jednak członkostwo w Amazon FBA umożliwia Ci osiągnięcie znacznego wzrostu sprzedaży dzięki rozszerzeniu działalności na zagraniczne rynki.

Do programu FBA mogą dołączyć zarejestrowani sprzedawcy Amazon. Aby to zrobić, musisz wykonać 4 następujące kroki:

1. Utwórz konto w serwisie Amazon Selling Partner.
2. Udostępnij produkty w wymaganych europejskich sklepach Amazon.
3. Wybierz kraje, w których będziesz przechowywał swoje produkty.
4. Wyślij produkty do najbliższego centrum logistycznego Amazon.

Po wykonaniu 4 powyższych kroków, możesz korzystać z szybkich dostaw i magazynowania produktów za granicą.

Jeśli sprzedajesz produkty za pośrednictwem Amazon FBA, zwykle automatycznie są one zaliczane do Amazon Prime (Amazon na Życzenie), czyli obecnie największego programu lojalnościowego na świecie. Klienci, którzy są jego członkami, bardzo cenią sobie tę usługę. W zamian otrzymują m.in. możliwość darmowej wysyłki zapewnianej przez Amazon.
W efekcie klienci korzystający z Amazon Prime są bardzo przyzwyczajeni do błyskawicznych wysyłek produktów poprzez Amazon FBA. Jeśli więc nawet nie jesteś członkiem tego programu, warto, abyś samodzielnie oferował szybką dostawę w 1-2 dni robocze. Dzięki temu zwiększysz również swoją widoczność w Buy Box.

Dlaczego warto sprzedawać produkty na Amazon?

Co prawda od 8 czerwca 2021 r. Allegro umożliwia wysyłkę produktów do 24 krajów Unii Europejskiej i niedawno uruchomiło ofertę dla obcokrajowców w języku angielskim za pośrednictwem witryny Allegro.com, ale najczęściej z takiej możliwości korzystają jedynie Polacy mieszkający za granicą. W efekcie za pośrednictwem wciąż zdecydowanie najpopularniejszej w Polsce platformy sprzedażowej, do zagranicznych klientów można dotrzeć w bardzo ograniczonym zakresie. Znacznie ułatwić może to Amazon, który może być dla rozwiniętych sklepów internetowych znakomitym narzędziem do międzynarodowego rozwoju działalności. Z kolei, dla początkujących sprzedawców alternatywą dla Allegro w rozpoczęciu przygody z branżą e-commerce.


Amazon ma w Polsce 10 centrów logistycznych, zatrudnia 23 tys. stałych pracowników, a jedynie w 2020 r. polskie firmy sprzedały za jego pośrednictwem 15 mln produktów. Uruchomienie platformy dla polskich sprzedawców w marcu 2021 r. to kolejny krok świadczący o tym, że amerykański koncern bardzo poważnie planuje dalszy rozwój działalności w naszym kraju. Warto więc rozpocząć na nim sprzedaż teraz i zyskać bezcenne doświadczenie. Może stanowić interesujące uzupełnienie dla Allegro czy możliwość rozwoju biznesu za granicą.
Szczególnie że rozpoczęcie sprzedaży na Amazonie wcale nie musi być drogie. W planie indywidualnym przewidzianym dla osób, które sprzedają mniej niż 40 produktów miesięcznie, platforma pobiera 4 zł za każdy sprzedany przedmiot.
Natomiast w planie profesjonalnym przeznaczonym dla sprzedawców oferujących powyżej 40 produktów miesięcznie, pobierana jest miesięczna opłata w wysokości 165,91 zł niezależnie od liczby oferowanych przedmiotów.

Czy sprzedawca musi samodzielnie reklamować produkty na Amazon?

Jak widać, Amazon zapewnia bardzo duże możliwości sprzedaży i reklamowania produktów. Jednak prowadzenie efektywnych kampanii reklamowych, które umożliwią zwiększenie liczby sprzedanych przedmiotów, może być bardzo czasochłonne i skomplikowane. Zarówno dla początkujących sprzedawców, jak i doświadczonych właścicieli dużych sklepów internetowych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z platformą. Czy w takim razie przedsiębiorcy z branży e-commerce mogą liczyć na skuteczną pomoc w prowadzeniu efektywnych działań reklamowych na Amazon? 

Jak najbardziej. Można np. skorzystać z usług certyfikowanej agencji, która od podstaw pomoże Ci w prowadzeniu efektywnych kampanii reklamowych na Amazon. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i pieniądze, które możesz poświęcić na codzienne obowiązki związane z prowadzeniem działalności biznesowej.
Dzięki współpracy z certyfikowaną agencją możesz uniknąć wielu niepotrzebnych błędów, szczególnie w początkowym etapie działalności na Amazon. Doświadczony zespół specjalistów może podzielić się z Tobą wieloletnim doświadczeniem i wiedzą, a następnie wspólnie zaplanować proces sprzedaży, czy prowadzenie efektywnych kampanii reklamowych. Nie tylko na Amazon, lecz także np. na Allegro Ads czy Google Ads – w zależności od Twoich indywidualnych potrzeb!

Posłuchaj podcastu

Amazon Ads. Jak skutecznie reklamować i sprzedawać produkty na Amazon?

Zapoznaj się z naszą ofertą i

wybierz coś dla siebie

Sprawdź

Czytaj dalej

20-10-2022

Trafność na Allegro – cenne wskazówki i rady dla sprzedawców

Czytaj dalej Punkt

20-10-2022

Reklama graficzna Allegro – zaskocz kupujących!

Czytaj dalej Punkt

20-10-2022

Kupony na Allegro

Czytaj dalej Punkt
Więcej artykułów