Przeczytasz w 7 minut
Posłuchaj
Wraz z postępującą cyfryzacją zmienił się sposób robienia zakupów oraz korzystania z wielu usług. Błyskawicznie rozwijające się platformy zakupowe, coraz nowsze sposoby dokonywania płatności bezgotówkowych czy też rozwój usług online zmuszają do przyjrzenia się istniejącym przepisom prawnym. Zdaniem ustawodawców, przepisy krajów Unii Europejskiej nie były dotychczas dostosowane do rozwoju narzędzi cyfrowych.
W wyniku gwałtownego wzrostu obrotów na rynkach cyfrowych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) zaczął bacznie przyglądać się działaniom platform e-commerce. Regularnie sprawdzane są kwestie związane z regulaminami, klauzulami modyfikacyjnymi, wzorami umów, fałszywymi opiniami, a także z działaniami antymonopolowymi oraz fikcyjnymi promocjami.
To właśnie fikcyjne promocje są solą w oku UOKiK. Konsumenci w całej Unii Europejskiej już dawno zwrócili uwagę na nieuczciwe praktyki wielu sprzedawców. Co roku ceny tysięcy produktów są sztucznie zawyżane tuż przed okresem promocji, aby potem sklep mógł ogłosić wyprzedaż na 20%, 50% czy nawet 70%. Badania pokazują jednak, że realna obniżka ceny to średnio raptem 3,6%! Szczególnie zauważalne jest to w okresie zakupowego szaleństwa m.in.. na Black Friday czy Cyber Monday.
Na ratunek konsumentom przychodzi Unia Europejska. 28 maja 2022 w życie wchodzi unijna dyrektywa Omnibus, która obejmie wszystkie państwa członkowskie. Jest ona częścią Nowego Ładu Konsumenckiego (ang. New Deal for Consumers) czyli pakietu nowych przepisów chroniących konsumentów, szczególnie tych korzystających z usług na rynkach i platformach internetowych. Jej najważniejsze punkty to:
Brak spełnienia powyższych punktów wiązać się będzie z wysokimi karami, sięgającymi nawet 10% wartości rocznego obrotu.
Zmiana ta dotyczyć będzie wszystkich platform sprzedażowych, także takich jak Allegro, Facebook, Amazon oraz innych marketplace’ów.
Zmiana wchodzi w życie już 28 maja, więc warto jak najszybciej upewnić się, że Twój sklep internetowy spełnia nowe wymagania.