Skontakuj się z nami

503 709 501 Prześlij brief

20.10.2022

Dyrektywa Omnibus

Allegro Ads Amazon
Czas na przeczytanie

Przeczytasz w 7 minut

Posłuchaj

Posłuchaj

Omnibus to nowa dyrektywa Unii Europejskiej w myśl której jeszcze bardziej rozszerza się ochrona praw konsumenta. Tym razem zmiany dotyczyć będą przede wszystkim fikcyjnych promocji oraz nieprawdziwych opinii o produktach.

Z tego artykułu dowiesz się:

PunktPrawo handlowe a nowe technologie PunktE-commerce na cenzurowanym PunktPlaga fikcyjnych promocji PunktNa ratunek Omnibus PunktUwaga, wysokie kary

Prawo handlowe a nowe technologie

Wraz z postępującą cyfryzacją zmienił się sposób robienia zakupów oraz korzystania z wielu usług. Błyskawicznie rozwijające się platformy zakupowe, coraz nowsze sposoby dokonywania płatności bezgotówkowych czy też rozwój usług online zmuszają do przyjrzenia się istniejącym przepisom prawnym. Zdaniem ustawodawców, przepisy krajów Unii Europejskiej nie były dotychczas dostosowane do rozwoju narzędzi cyfrowych.

Jak sprzedawać w sieci?

E-commerce na cenzurowanym

W wyniku gwałtownego wzrostu obrotów na rynkach cyfrowych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) zaczął bacznie przyglądać się działaniom platform e-commerce. Regularnie sprawdzane są kwestie związane z regulaminami, klauzulami modyfikacyjnymi, wzorami umów, fałszywymi opiniami, a także z działaniami antymonopolowymi oraz fikcyjnymi promocjami.

Plaga fikcyjnych promocji

To właśnie fikcyjne promocje są solą w oku UOKiK. Konsumenci w całej Unii Europejskiej już dawno zwrócili uwagę na nieuczciwe praktyki wielu sprzedawców. Co roku ceny tysięcy produktów są sztucznie zawyżane tuż przed okresem promocji, aby potem sklep mógł ogłosić wyprzedaż na  20%, 50% czy nawet 70%. Badania pokazują jednak, że realna obniżka ceny to średnio raptem 3,6%! Szczególnie zauważalne jest to w okresie zakupowego szaleństwa m.in.. na Black Friday czy Cyber Monday.

Na ratunek Omnibus

Na ratunek konsumentom przychodzi Unia Europejska. 28  maja 2022 w życie wchodzi unijna dyrektywa Omnibus, która obejmie wszystkie państwa członkowskie. Jest ona częścią Nowego Ładu Konsumenckiego (ang. New Deal for Consumers) czyli pakietu nowych przepisów chroniących konsumentów, szczególnie tych korzystających z usług na rynkach i platformach internetowych.  Jej najważniejsze punkty to:

  • W czasie trwania promocji sklep/ sprzedawca internetowy będzie miał obowiązek informować o najniższej cenie swojego produktu na przestrzeni ostatnich 30 dni. Ma to zapobiec sztucznemu podnoszeniu cen tuż przed promocjami
  • Sprzedawca będzie miał obowiązek zamieścić informację, czy jest przedsiębiorcą czy też osobą prywatną
  • Sprzedawca będzie miał obowiązek informowania o specjalnej cenie produktu, dostosowanej na podstawie indywidualnych preferencji konsumenta 
  • Publikacja oraz zlecanie fałszywych opinii, a także usuwanie tych negatywnych będzie karane
    • Obowiązkowe będzie opublikowanie jasnych i klarownych zasad oraz podziału praw i obowiązków między sprzedawcą a platformą sprzedażową. Konsument musi w prosty sposób odnaleźć podmiot odpowiedzialny np. za reklamacje czy nieprawdziwość danych dotyczących towaru

    Uwaga, wysokie kary!

    Brak spełnienia powyższych punktów wiązać się będzie z wysokimi karami, sięgającymi nawet 10% wartości rocznego obrotu. 

    Zmiana ta dotyczyć będzie wszystkich platform sprzedażowych, także takich jak Allegro, Facebook, Amazon oraz innych marketplace’ów. 

    Zmiana wchodzi w życie już 28 maja, więc warto jak najszybciej upewnić się, że Twój sklep internetowy spełnia nowe wymagania. 

    Zapoznaj się z naszą ofertą i

    wybierz coś dla siebie

    Sprawdź

    Czytaj dalej

    13-12-2024

    Asystent pakowania już dostępny w Apilo

    Czytaj dalej Punkt

    09-12-2024

    Rozporządzenie GPSR – co to jest?

    Czytaj dalej Punkt

    07-11-2024

    Alternatywa dla BaseLinkera – na co się zdecydować?

    Czytaj dalej Punkt
    Więcej artykułów