Przeczytasz w 7 minut
Posłuchaj
Użytkownicy Allegro zazwyczaj korzystają z dwóch opcji sortowania: po trafności i po cenie. Sortowanie po trafności automatycznie dopasowuje frazę do oferty. Algorytm Allegro wyszukuje te, które są najbardziej zbliżone do oczekiwań klienta i wyświetla je na pierwszej stronie. Zapoznaj się z naszymi wskazówkami i dowiedz się, co należy wziąć pod uwagę, aby skutecznie pozycjonować swoją aukcję na portalu.
Trafność jest domyślnym sposobem sortowania ofert na Allegro. W trafności o kolejności ofert decyduje wiele czynników, o których w dużej mierze decydujesz Ty sam. Pamiętaj, że nie istnieje jedna trafność dla danej oferty. W zależności od słów i fraz wpisanych przez klienta w wyszukiwarkę, Twoja oferta będzie miała inną trafność. Aby ofertę można było ocenić według kryterium trafności musi ona najpierw zostać wyszukana.
Cechy oferty:
Oceniając trafność bierzemy pod uwagę takie czynniki jak:
Cechy oferty ustalasz Ty, a więc masz największy wpływ na to, jak ją przygotujesz
Ocena sprzedającego – wszystkie informacje widoczne w panelu „Jakość mojej sprzedaży”. Na jakość składa się wiele kryteriów, które przekładają się na wyniki sortowane po trafności. Najważniejsze z nich to:
Oceniane jest dopasowanie frazy, którą wpisuje kupujący do wyszukiwarki według poszczególnych parametrów.
Przykład 1.
Jeśli fraza zawiera wartość parametru „Kolor” , to są promowane oferty dopasowane do tego zapytania, czyli dla zapytania czerwona kurtka – lepiej dopasowane są oferty, gdzie w parametrze „Kolor” istnieje wartość – czerwony.
Przykład 2.
Jeśli zapytanie zawiera wartość innego parametru np. jeśli zaznaczysz parametr procesora w laptopie, to dla wyszukiwania które zawiera konkretne dane i te, które klient wpisuje w wyszukiwarkę, oferta mająca wypełniony ten parametr wyświetli się kupującemu. Oferta, która zawiera takie informacje w opisie już nie zostanie znaleziona. Ocenia się dopasowanie oferty do kategorii. W tym przypadku szukamy, w których kategoriach klienci próbowali znaleźć dany przedmiot.
Przykład 3.
Dla frazy kuchenka trzy najpopularniejsze kategorie, to „Kuchenki mikrofalowe” „Kuchenki wolnostojące” i „Kuchenki przenośne”.
Wszystkie informacje, które mówią o tym czy dana oferta zaciekawiła klientów, np. jak często oferta pojawiała się na liście ofert na zapytania użytkowników, ile razy ją wyświetlili, ile razy ją kupili.
Istotne jest to, jak zainteresowanie daną ofertą zmienia się w czasie. Jeśli opublikujesz nową ofertę, która spełnia określone warunki i szybko zyska ona zainteresowanie kupujących, wtedy przez jakiś czas może być widoczna wysoko w wynikach posortowanych według trafności. W przypadku kiedy zainteresowanie kupujących nie będzie utrzymywać się na wysokim poziomie, to taka oferta będzie sukcesywnie tracić na tym wskaźniku. Podobnie jest z ofertami, które utrzymują się na wysokich pozycjach. Pamiętaj, aby zadbać o zadowolenie kupującego, które zaczynają się wcześniej niż zakup w Twojej ofercie.
Zwróć uwagę na kilka elementów, które składają się na zaangażowanie:
– liczba wyświetleń stron oferty – ile razy została wyświetlona, liczba wyświetleń oferty na godzinę,
– liczba dodań do koszyka – ile razy dana oferta była dodana do koszyka, liczba dodań do koszyka na godzine. Ile razy dana oferta została usunięta z koszyka,
– liczba zakupów w ofercie – liczba wszystkich zakupów licytacji w ofercie i liczba zakupów w ofercie na godzinę,
– liczba dodań do obserwowanych – ile razy dana oferta została dodana do obserwowanych i ile razy oferta została usunięta z tej listy.
Kluczem do zadowolenia użytkowników jest dbanie o wszystkie elementy wymienione w sekcji „Jakość mojej sprzedaży” oraz, to jak atrakcyjna pod względem ceny i opcji jest Twoja oferta.
Reasumując algorytm Allegro przy sortowaniu po trafności bierze pod uwagę wizerunek Twojego konta oraz sposób przygotowania aukcji. Skorzystaj ze wszystkich wymienionych wyżej porad, aby dotrzeć do jak największej liczby internautów i prowadzić skuteczną sprzedaż.
Posłuchaj podcastu